غذاي چرب موجب التهاب روده مي شود محققان با مطالعه بر روي موش هاي آزمايشگاهي دريافته اند كه رژيم غذايي پُرچرب سبب افزايش التهاب در روده مي شود.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، متخصصان علوم تغذيه مي گويند؛ سرطان روده، سومين سرطان شايع در جهان است كه با رژيم غذايي غربي ارتباط مستقيم دارد. رژيم غذايي غربي حاوي چربي زياد و فيبر، ويتامين D و كلسيم اندك است. اكنون گروهي از دانشمندان به سرپرستي محققان دانشگاه راكفلر نشان داده اند كه وقتي موش ها با چنين رژيم غذايي تغذيه مي شوند چه اتفاقي براي بافت هاي روده مي افتد. اين اتفاق در واقع يك واكنش التهابي است كه ناشي از رژيم غذايي غربي است و فرايندهاي سرطان زايي را فعال مي سازد. نتايج اين تحقيق كه در مجله تغذيه به چاپ رسيده نشان مي دهد: افزايش مصرف گوشت قرمز، گوشت هاي فرآوري شده ( مثل سوسيس و كالباس ) و الكل خطر ابتلا به سرطان روده را تشديد مي كند. اين در حالي است كه مصرف رژيم غذايي حاوي فيبر زياد، شير و كلسيم اين خطر را كاهش مي دهد. رژيم غذايي غربي هم چنين تعداد ماكروفاژها را كه سلول هاي مرتبط با التهاب در روده هستند، افزايش مي دهد. اين اطلاعات نشان مي دهد كه افزايش ماكروفاژها و فشار اكسيديته، مكانيسم هاي اوليه اي هستند كه سرطان زايي رژيم غذايي غربي را موجب مي شوند.
|